Ben jij

toekomstproof?

3 ONMISBARE COMPETENTIES OM COURANT TE BLIJVEN OP DE TOEKOMSTIGE ARBEIDSMARKT


Met enige regelmaat poppen berichten op in de media over: robotisering, nanotechnologie, kunstmatige intelligentie of IoT… Stuk voor stuk technologische ontwikkelingen die een enorme impact hebben op beroepen zoals we ze nu kennen. Heb jij je weleens afgevraagd of jouw werk over pakweg vijf of – iets optimistischer – tien jaar nog bestaat?

Met de zelfrijdende auto’s in aantocht kun je er gif op innemen dat het beroep van taxichauffeur – en misschien ook dat van vrachtwagenchauffeur - ten dode is opgeschreven. En hoewel op dit moment zorgorganisaties nog schreeuwen om personeel, is de kans groot dat over enkele jaren vooral robots steunkousen uittrekken en ouderen helpen om naar het toilet te gaan. Dus is de vraag: Wat kun of moet je doen om courant te blijven in die veranderende arbeidsmarkt? Heb je daar al eens over nagedacht? Blijven leren…? Natuurlijk, dat is een inkoppertje. Maar naast kennis, denk ík dat je vooral moet beschikken over een drietal competenties. Ik zet ze voor je op een rij.

1.

ZELFSTUREND VERMOGEN

Economen zijn het er over eens: de 4e industriële revolutie komt eraan. “Been there, done that”, zou je denken. Niets is minder waar. De snelheid waarmee de ontwikkelingen op dit moment gaan, is giga. Als werknemer 3.0 ben je zelf verantwoordelijk voor je doelen; als je toekomsproof wilt blijven, moet je je voelhorens uitsteken. Welke nieuwe ontwikkelingen zie je, waar kun je pro-actief op anticiperen en wat heb je daarvoor nodig? Ga leren en ga ervaren!


Natuurlijk is een opleiding een goede basis om iets nieuws te leren. Maar initieer ook je eigen leerproces. Denk aan monteurs en ICT’ers van nu: velen sleutelden zelf aan hun brommer of bouwden zelf hun computer(programma’s). Niet op school, maar gewoon thuis, op een zolderkamer of in de garage. Ze begonnen als hobby, experimenteerden en deden zo ervaring op. Probeer nieuwe dingen uit – doe ’t gewoon – en ben niet bang om fouten te maken. Een keer op je bek gaan is echt niet erg. Sta op, veeg de modder van je knieën en ga weer door.


Ben niet bang om fouten te maken. Een keer op je bek gaan is echt niet erg.


2.

SAMENWERKEN

De tweede competentie die steeds belangrijker wordt: kunnen samenwerken met anderen. Open deur? Ja, zeker. Maar zeg eens eerlijk… Hoe snel ben je geneigd om bij een taak te denken ‘laat ik ’t maar zelf doen, dat is sneller’. Of, ‘mijn collega’s op die andere afdeling of in het buitenland, die hebben nu eenmaal een andere manier van werken’. Met andere woorden: in welke mate sta je écht open voor samenwerking?


Empathie is het vermogen om je te kunnen verplaatsen in het standpunt of de beleveniswereld van de ander. Kun jij écht luisteren naar de ander? Zit de ander goed in zijn vel? Is de klus soms te moeilijk voor je collega? Of heeft hij wel genoeg uitdaging? Als individu én als team kom je verder wanneer je elkaar ziet, kunt begrijpen, elkaars standpunt respecteert en met elkaar meedenkt.


Samenwerken is een combinatie van verschillende vaardigheden, disciplines, leeftijden en manieren van denken in één groep. Dat maakt een groep innoverend. Wanneer je als medewerker weet om te gaan met die verschillen, dan kom je samen op een hoger plan.

3.

PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN

Computers kunnen veel. Ze nemen productie over en automatiseren diensten. Probleemoplossend vermogen is echter een ‘denkvaardigheid’ en het goede nieuws is dat computers dat (nog) niet kunnen overnemen. Immers, hier is menselijk inzicht voor nodig. Analyseren, evalueren en creatief denken spelen hierin een rol. Een probleem herkennen, erkennen, analyseren en een oplossing creëren is één, maar wat heeft het voor gevolgen voor de organisatie, de stakeholders? Probleemoplossend vermogen vraagt dus ook om menselijk inzicht, de vaardigheid om het probleem en de oplossing over de volle breedte te bekijken en om strategisch inzicht.


MARLOES VAN NIES

Na een jarenlange carrière bij Thaeles werkt Marloes als zelfstandige. Ze is als associate nog steeds verbonden aan Thaeles.

DE NIEUWSTE UITGAVE VAN DIT EZINE IN JE MAILBOX?

VOND JE DIT ARTIKEL INTERESSANT? DEEL HET!